itulah yang boleh dilihat dan dirasai sepanjang 3 kali aku berurusan pada tahun 2013 sehingga 13 Januari 2014 di Pejabat Pos Kamunting di kampung halaman aku.,,
sebenarnya sudah banyak kali aku berurusan di Pejabat Pos Kamunting tahun-tahun sebelumnya, cuma mungkin kali ini terasa untuk meluahkannya..sejak ada blog la katakan..hehehe..
urusan aku hanyalah untuk membayarkan bil rumah di kampungku setiap kali aku balik kampung dan memperbaharui lesen (itu pun sebab terlupa nak memperbaharui lesen yang dah seminggu tamat tempoh)
sebenarnya aku lebih suka untuk guna perbankan internet..cuma sekali sekala aku rasa perlu juga untuk menggunakan cara lama membayar bil di kampung...melihat gelagat & karenah orang ramai berurusan di Pejabat Pos Kamunting..sekurang-kurangnya boleh bersosial bersembang dengan dengan pakcik2 dan otai2 yang dilihat banyak menggunakan khidmat di Pejabat Pos Kamunting...
ditubuhkan sekitar Jun 1976, usianya kini hampir mencecah 40 tahun..untuk sebuah bangunan seperti di bawah, memang sudah agak lama.
lihat sahaja pelanggan-pelanggan yang menunggu di luar bangunan...dengan jumlah kerusi yang tidak mencukupi, penghawa dingin yang hiduo segan mati tak mahu, dan hanya ada 4 kaunter sahaja yang beroperasi (kadang-kadang 3 kaunter sahaja)...sudah pasti ia akan mengambil masa yang lama untuk menunggu giliran tiba
otai otai depan kaunter ni memang merungut sahaja menunggukan giliran tiba..sempat bersembang dengan mereka dan mengkritik keadaan dan suasana pejabat pos yang tidak pernah berubah..memang pelanggan tetap mereka ni...
aku memang faham sangat la...siapalah yang sanggup untuk menunggu begitu lama hampir sejam menunggu giliran, malah ada yang lebih sejam...
aku pun menunggu lebih dari sejam untuk tiba giliran..dah la sebelum tu ke Perodua SC teman sepupu aku sebab kereta dia rosak..sementara menunggu giliran di SC, so aku pun ke Pejabat Pos Kamunting untuk bayar bil astro, celcom bapa aku, dan bil lektrik di kampung.
no giliran aku 1230 jam 11:36 pagi..no giliran semasa adalah 1189!!!
patut ada yang uruskan dulu hal-hal lain selepas ambil nombor giliran dan kembali semula ke pejabat pos...
12:50 t/hari baru selesai!!!
rasanya pihak pengurusan pos sudah pasti memikirkan sesuatu..aku harap sangatlah..untuk orang seperti aku, rasanya aku takkan pergi dah berurusan di Pejabat Pos Kamunting lagi selepas ini jika tiada hal yang betul-betul penting atau jika tiada penambahbaikan yang penting..
Perlu diingat, peranan dan fungsi pejabat pos sekarang semakin bertambah..bayar bil di pejabat pos..memperbaharui lesen..surat2/bungkusan berdaftar..pelaburan ASNB..
Populasi di Kamunting juga semakin meningkat..dengan pembukaan banyak kolej2 kemahiran & teknologi tinggi..limpahan orang ramai di Taiping, sudah pasti tidak mampu ditampung oleh Pejabat Pos Taiping juga..akhirnya membawa sesetengah mereka ke Pejabat Pos Kamunting..
Dengan adanya pasaraya seperti Tesco, Giant, Econsave, Taiping Mall, itu sudah cukup memberikan gambaran bahawa populasi di Taiping & Kamunting telah melebihi 150,000 orang..peluang-peluang pekerjaan semakin terbuka..dan ini membuatkan jumlah orang yang akan menggunakan khidmat Pejabat Pos Kamunting akan ramai...perkara-perkara sebegini sepatutnya telah dilihat oleh pihak pengurusan Pejabat Pos Kamunting dalam memperbaharui dan melancarkan perkhidmatan..
Antara yang boleh dilakukan:
1) Memperbanyakkan jumlah kaunter perkhidmatan. jika perlu bangunan tambahan bina je la...
2) Membuat dekorasi yang menarik dan mewujudkan suasana tenang di kawasan menunggu giliran untuk keelesaan pelanggan..kadang tidak perlu kos yang tinggi dalam mewujudkan dekorasi yang menarik...
3) Menyediakan pegawai khidmat pelanggan atau pengawal keselamatan untuk menjaga mesin nombor giliran dan membantu dalam urusan-urusan lain...mungkin boleh mewujudkan nombor giliran khas untuk warga emas...
kadang tidak perlu kos yang besar..kos yang besar seolah2 menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena..aku pun orang kerja kerajaan..tau la juga yang mana tiris, yang mana tak tiris..hehe..
apapun akak ni gak untung meniaga di hadapan pejabat pos dan sekolah all saint ..asal dapat rezeki halal, pulun aje kak..hehehe..
just my2cents..
prinsip aku dalam bekerja,selagi boleh memudahkan urusan pelanggan, aku akan bantu memudahkannya,..aku rasa amat puas hati sepanjang melakukannya..walaupun kadang-kadang aku sendiri yang stress.namun ia kes terpencil sahaja...
peace, no war..
salam maulidur rasul 1435
No comments:
Post a Comment